QUOTE (L.T.Sm@sh @ 16.01.2015, 14:26)
Tak, už se v tom ztrácíme, musíme to ňák klasifikovat.
Nechť existují 3 druhy povolání (I, II, III):
I. Povolání na které jsou znalosti vejškou nabité potřeba
II. Povolání na které jsou znalosti vejškou nabité výhoda
III. Povolání, která z principu vejšku nepotřebují.
Nechť existují 2 druhy vejšek (A,B):
A. Vejšky, které se zabývají přírodními (exaktními) vědami
B. Vejšky, které se zabývají sociálními (ne-exaktními) vědami
Možnejch kombinací z našeho pohledu je teda 6.
(I, A)
Člověk musí umět a chápat víc věcí než se dokáže naučit za "pochodu" praxí, zde není co řešit.
Verdikt - Ať si studuje
(I, B)
Takovejch povolání je o DOST MÉNĚ než (A), ale existujou, a obvykle jejich náplň dělá důležitá rozhodnutí či mají velké důsledky - takže vš teorie je na místě.
Verdikt - Ať si studuje.
(II, A)
Vejška není nutná pro akutní činnost, má však smysl pokud plánujete hloubější rozvoj v povolání a kariéru. Bez ní totiž narazíte časem na bariéru, kterou bez vejšky nepřekonáte.
Verdikt - Ať si studuje.
(II, B)
Vejška není nutná pro akutní činnost, pro hloubější rozvoj v oboru smysl v jistých případech MÁ, i když opět množství takových případů je menší než (A).
Verdikt - Ať si studuje.
(III, A) + (III, B)
Tady je to jedno, jeho věc. Zaměstnavatele to v těchto případech nezajímá, nebo je to dokonce spíš nevýhoda. Studuje-li takový člověk vysokou školu, je to čistě pro jeho vlastní duševní obohacení, machry, anebo prostě že ho to jen baví.
Verdikt - Ať si studuje.
-----------
Výsledek = ať si vysokou studuje kdo chce.
V případě III. a II. je to ve skutečnosti oběť, mínus, ekonomická nevýhoda pro toho člověka, neboť investuje čas a peníze do něčeho, co mu čas a peníze nejspíš ani nevrátí, místo toho by se mohl zlepšovat a vydělávat v praxi. V případě II je to eventuální výhoda, eventuální nevýhoda.
-----------
Důsledek z pohledu zaměstnance:
V případě II je absolvování vejšky viděno jako potencionální výhoda do budoucna, zejména v případě A, méně v B.
Potkají-li se dva lidé v zaměstnání II, ten s vysokou školou má v dlouhodobém výhledu výhodu.
-----------
Důsledek z pohledu zaměstnavatele:
Vyžadovat vejšku je pro něj sázka.
Pokud jsou pro danou práci lepší lidé s vejškou (i když jich je méně), časem se to ukáže a ten co vš vyžaduje získá konkurenční výhodu.
Pokud ne, je to naopak. Zaměstnavatel co pak vš nevyžadoval, mohl rovnou nabírat z mnohem většího "poolu", tím pádem spíše získá dobré zaměstnance, tím pádem konkurenční výhodu.
---------------------------
shrnuto - prostě ať si vejšku dělá kdo chce. Pokud to pro něj nemá smysl, v důsledku prodělá. Pro zaměstnavatele platí to samý.
---------------------------
řečeno slovy namachrovaného informatika - ty kvanta gruntů z ekonomek, peďáků a flákáků tou vejškou maximálně ublížej tak sami sobě, pokud chtěj jen "vydělávat". Pokud plánujou kariéru a nějakej hlubší rozvoj, pak se jim ta vš aj hodí. Fígl je v tom že tohle většinou nepoznaj až do doby, kdy to bude potřeba.
Prostě jen "mít titul" přestane bejt "wow". No a co? Trh a lidé se budou zajímat "Odkud titul" a z "čeho titul". A tak je to správně, tak to ma byt.